Skoči na glavno vsebino

Četudi Edvard Rusjan ni bil prvi v Evropi, ki je poletel z motornim letalom, je bil njegov dosežek pomemben zaradi nečesa drugega. Vsi takratni letalci po Evropi so bili premožni, brata Edvard (Edo) in Josip (Pepi) Rusjan pa nista imela prav veliko denarja in v začetku tudi ne znanja, saj sta se sestavljanja letal naučila povsem sama. Njun oče Franc Rusjan jima je dal na voljo svojo sodarsko delavnico (velika je bila 12 x 7 metrov, orodje in jih poučil, kako se ga uporablja. Oče jima je, kolikor je lahko, tudi finančno pomagal. V njuni zgodbi pa je nepogrešljiva in izjemna sestra Lojzka Rusjan (Gigia),  ki  jima je šivala platna za letalska krila, brez katerih letalo ne bi moglo poleteti. S svojimi prvimi letalskimi uspehi sta brata Rusjan vpisala Slovence med letalske narode, med prvih pet, oziroma med prvih šest na svetu.

Brata Rusjan sta svoje prvo doma projektirano in ročno izdelano letalo poimenovala Eda1. S tem letalom je Edvard opravil svoj prvi polet 25. novembra, 1909 na Malih Rojcah, na zahodnem delu Gorice. Na dvokrilnem zrakoplovu Eda 1 se je Edvard Rusjan dvignil od tal, prav daleč pa mu prvič ni uspelo poleteti, a polet je pomemben, ker je bil to deveti letalski motorni polet v svetovni zgodovini motornega letalstva.

Naslednje letalo, ki sta ga brata Rusjan izdelala, je poimenovano Edo 2. To letalo je imelo troje kril na vsaki strani trupa, zato so ga imenovali tudi trokrilec. Krila so bila ploska in neukrivljena, zaradi česar je bil vzgon bistveno manjši in letalo bolj nestabilno. Že na svojem prvem poletu je letalo strmoglavilo z višine manj kot pet metrov. Letalo se je poškodovalo, Edvard, ki ga je pilotiral, na srečo, ne. Brata Rusjan sta v začetku leta 1910 v Mirnu pri Novi Gorici izdelala novo dvokrilno letalo z motorjem v vlečni funkciji in z dvokolesnim podvozjem, imenovala sta ga po vrsti, Eda 3. Tik po nesreči je nastalo novo, četrto letalo, Eda 4, o katerem je bore malo znanega, poškodovalo naj bi se med poletom 17. marca, 1910. Pilot je tudi ta polet preživel nepoškodovan. Brata Rusijan sta to letalo popravila in predelala. Iz dvokolesnega podvozja je letalo dobilo naprej štrleče varnostne sani, ki naj bi varovale letalo, da pri pristajanju ne bi šlo ‘na nos’. Letalo sta predelala v manj kot enem tednu in ga poimenovala Eda 5. Z njim je Edvard Rusjan poletel na današnji dan, 28. 3. 1910 na velikonočni ponedeljek, pred 115 leti na Rojah pri Gorici, kjer je potekala prva javna letalska prieditev na Slovenskem in v okolici nasploh. Na prvem letalskem mitingu se je zbralo med deset in petnajst tisoč ljudi, ki so prišli pogledat letenje prvega slovenskega pilota s prvim pri nas zgrajenim letalom. Polet se ni najbolje posrečil. A neumorna brata Rusjan sta spet zavihala rokave in izdelala še Edo 6, ki je poletelo čez slabe tri mesece, 22. junija, 1910 in vzletelo 40 metrov visoko in v krogu s premerom dveh kilometrov. Zadnje letalo, ki sta ga izdelala, Eda 7, je poletelo 15. avgusta istega leta.

Replika letala Eda 5 je razstavljena pod stropom čakalnice na brniškem letališču.

Foto: vir

Orodna vrstica za dostopnost